Kapitola 6
O kus jinde v Tichém oceánu a osm hodin později
Bouře už stihla nabrat na síle a aktuálně byla klasifikována jako hurikán kategorie 3, tedy s rychlostí větru kolem 200 km/h. Vlny na moři dosahovaly výšky 10 metrů a s každým okamžikem byly větší.
Pro loď velikosti Green Dawn by za normálních okolností takovéto vlny nepředstavovaly
velký problém. Dokonce i hurikánem kategorie 3 by loď dokázala bez většího poškození
proplout. Přesto se to považuje za příliš velké riziko a řídící systém i
operátoři by se tomu, pokud možno, snažili vyhnout.
Problém ale byl v tom, že toto
nebyly normální okolnosti. Řídící systém neměl žádnou informaci o tom, že pluje
do hurikánu. Se správnými vstupními daty by loď nasměroval přídí proti vlnám,
aby se minimalizoval jejich vliv na stabilitu lodi. Řídící systém měl k dispozici
data ze všech vnějších senzorů, ale tato data byla v rozporu s informacemi
o počasí, která získával ze satelitu. Sílící hurikán způsobil, že
meteorologický radar nefungoval a umělá inteligence řídící loď tak využívala pouze
data ze satelitu.
Kvůli špatné poloze, získané ze
systému Galileo, však autopilot pracoval s daty pro oblast vzdálenou 300
kilometrů od aktuální pozice. A tam bylo podle satelitu jen lehce zvlněné moře.
Loď se tedy houževnatě držela svého nastaveného kurzu a pokračovala dál tím
nejhorším možným počasím. A střed hurikánu se stále blížil.
Trvalo další hodinu, než neustálý přísun protichůdných dat způsobil nouzové
odstavení systému. Autopilot situaci vyhodnotil jako potenciálně nebezpečnou, a
pro takovýto stav existoval pouze jediný scénář. A to vypnout motory a
kontaktovat řídící středisko pro instrukce.
Motory byly vypnuty, ale díky hustotě srážek a frekvenci blesků však nebylo
možné spojení s centrálou navázat, a řídící systém stále vyčkával na spojení. Bez
odpovědi z řídícího střediska byla loď bez běžících motorů ponechána na
pospas větru a vlnám.
Nejdražší a technologicky nejpokročilejší plavidlo současnosti bylo
ponecháno přírodním silám jako sud hozený do Niagary. Po okraj naložený
cihlami.
Vlny už dosáhly výšky 15 metrů a při každém nárazu do trupu lodi se
uvolňovala energie srovnatelná s výbuchem granátu. Přestože byl náklad
připevněn opravdu důkladně, na takové namáhání nebylo nikdy ukotvení stavěné.
Neustálé kývání lodi ze strany na stranu, nárazy vln do trupu, do kontejnerů, a
vítr o rychlosti přesahující 200 kilometrů za hodinu, se podepisovaly na pevnosti
kotvících mechanismů a jistících lan.
Začalo to na pravoboku. Nejprve se
utrhnul přední řetěz. Každý sloup kontejnerů drží dva řetězy, a i s jedním by
kontejnery byly bezpečně ukotvené. Ovšem za předpokladu, že loď pluje po
relativně klidném moři, ne v hurikánu kategorie 3, který pomalu dospěl do
kategorie 4 a aspiruje na nejhorší bouři sezóny.
Druhý jistící řetěz se přetrhnul několik minut po prvním. Celý sloupec
kontejnerů teď už nic nedrželo. Při každém pohybu lodi a každém nárazu vlny se
několik kontejnerů uvolnilo a spadlo do moře. Některé při svém pádu do hlubin ještě
narážely do sousedních kontejnerů a neustále tak rozšiřovaly dílo zkázy. Nazvat
to řetězovou reakcí by plně nedokázalo postihnout, co se s lodí dělo.
Kdyby někdo pozoroval loď z dostatečné vzdálenosti, stěží by si všimnul pomalu
se rozšiřující díry v řadách kontejnerů na pravoboku. Neustále však do
moře padaly další kontejnery a bortily se další řady, což stále víc vychylovalo
pečlivě vyvážené těžiště lodi a narušovalo tak její křehkou stabilitu.
Řídící systém zaznamenal posun těžiště lodi a pokusil by se ho napravit přečerpáním
nádrží s palivem. Na lodi, která neměla žádné palivo, ani ty nádrže, to
ale nešlo. Veškeré možnosti kompenzace posunutého těžiště lodi fungovaly pouze
v případě, že loď plula. Když se houpala na vlnách, ponechaná na pospas živlům,
nebylo možné dělat nic.
Rozpad kontejnerů při pohledu z dálky
připomínal bortící se domeček z karet, nebo stavbu z domina, pečlivě
postavenou, aby v daný okamžik efektně spadla. Ve 2 hodiny a 15 minut po
půlnoci místního času se loď převrátila na bok a ztratila tak téměř všechny
zbývající kontejnery. Několik minut tak plavala na boku a stále do ní narážely
vlny, které už dosahovaly výšky 20 metrů. Jedna z těchto vln přenesla loď na
útes, kde zůstala ležet na boku. Houpání okamžitě ustalo. Spolu s nárazem na
souš to řídící systém vyhodnotil jako ztroskotání a ve 2:20 začal vysílat
nouzový signál.
Tento signál se skládal z telemetrických informací o lodi a souřadnic v době ztroskotání.