Průvodce moderního trosečníka

Kapitola 3

Kdesi na moři

  Neklidným mořem proplouvala obří kontejnerová loď. Bičoval ji silný vítr a vysoké vlny narážely do tmavého trupu. Občas některá dosáhla až na úroveň paluby, tam ale čekaly jen řady kontejnerů, které byly k vlnám a nepřízni počasí poměrně netečné. Počasí se rychle zhoršovalo a vlny byly stále větší. I přes špatné podmínky si ale loď razila cestu dál, neomylně řízená přesným navigačním systémem. Díky své velikosti a dobré konstrukci mohla proplouvat i silnou bouří a jediné, co ji mohlo donutit uhnout z kurzu, bylo tornádo nebo po zuby ozbrojená ponorka. Hladká plavba to ale rozhodně nebyla. Nicméně kontejnery byly dostatečně připevněné a jen posádce by mohla ta trocha houpání vadit. Takže bylo jen dobře, že na lodi žádná posádka nebyla.

Loď se jmenovala Green Dawn, ale všichni jí říkali Bludný Holanďan. Možná i proto, že byla postavena v Holandsku, v novém doku u Groningenu. Hlavním důvodem pro tuto přezdívku ale byla skutečnost, že to byla opravdová loď duchů. Na její palubě se totiž nenacházel ani jeden člen posádky. Jednalo se o první z flotily robotických lodí, které v posledních letech začínaly brázdit oceány, zejména na dálkových plavbách.
Už dávno totiž někomu došlo, že lidská posádka na lodi, která má pouze vozit tuny nákladu z jednoho přístavu do druhého, je zbytečná. Pomineme-li nebezpečí ze strany pirátů, kteří se kolem obchodních tras vždy jen hemžili, posádka potřebuje jisté zázemí, a to stojí spoustu prostoru, který je na podobných lodích drahý. Posádka také potřebuje zásoby jídla a vody, pojištění a v neposlední řadě mzdu. Lidé podléhají emocím, dělají chyby a vnášejí do řízení tak složitého plavidla chaos. Proto bylo dlouhou dobu tajným přáním manažerů zaoceánských společností provozovat nákladní lodě bez lidské posádky.

  Zjednodušeně řečeno byla Green Dawn plovoucí dron, s nastavenou trasou, sadou radarů, sonarů a dalších senzorů, a s možností dálkového ovládání. A také vyspělou umělou inteligencí, která měla na starosti řízení celého plavidla na základě informací ze všech čidel a externích dat, a také povelů od obsluhy.
Plány na podobné lodi začaly vznikat už kolem roku 2010, kdy výkon a miniaturizace počítačových systémů byly na takové úrovni, že bylo možné vyrobit autonomní systém, schopný ovládat takovou loď.

Hlavním problémem a důvodem, proč nedošlo k jejich realizaci, byl ale pohon lodi. Všechny nákladní lodě po dlouhá léta používaly pro svůj pohon naftové motory. A naftové motory potřebují naftu, vlastně spoustu nafty. Konkrétně to bylo v případě těch největších lodí téměř dvacet miliónů litrů. To je spousta místa na nádrže, které nelze použít pro přepravu nákladu. A nejen, že takové množství nafty, spotřebované na každou cestu, stálo spoustu peněz, vzniklo také ohromné množství emisí skleníkových plynů.
Možná ještě důležitější je to, že spalovací motory potřebují obsluhu.
Nemůžete poslat loď přes půlku světa a čekat, že se nic nerozbije. Vlastně můžete, ale pak se nedivte, že loď nedorazí do svého cíle. Vždycky se něco rozbije. A posílat opraváře vrtulníkem na loď, uprostřed oceánu kvůli každé závadě, je sice možné, ale akcionáři vám za to nepoděkují.
  Takže potřebujete pohonný systém, který nevyžaduje údržbu a skládá se z co nejmenšího množství pohyblivých částí. Ideálním pohonem by tedy byly elektrické motory, ale baterie by spotřebovaly víc místa, než náklad a nabíjely by se měsíc.

  Všechno se změnilo v roce 2017, kdy pár chytrých mozků z Polska vymyslelo geniální palivový článek, využívající slanou mořskou vodu a kysličník uhličitý z atmosféry. Původně šlo o výzkum, jak z atmosféry zachycovat a ukládat oxid uhličitý, ale výsledek byl mnohem přínosnější. Na světě byl téměř zázračný a ekologický systém na výrobu elektrické energie, který při své práci navíc čistil atmosféru od skleníkového plynu.
O rok později dostali vynálezci s velkou slávou Nobelovu cenu. A protože nechali vynález otevřený celému světu a nesvazovali ho patenty, všude u mořského pobřeží začaly vznikat velké elektrárny a lidstvo mohlo konečně okusit výhody zelené energie. Všichni byli šťastní, že mají levnou energii, a ještě zachraňují planetu.
A pak někoho napadlo, že by se palivovým článkem daly pohánět lodě. Najednou chtěl každý svoji elektrickou jachtu s neomezeným dojezdem. Palivový článek měl však jednu velikou nevýhodu, která podobné využití znemožňovala. Byl velký. Ne, to není to správné slovo. Byl obrovský.
A pokud jste chtěli hodně energie, byl obří. Pokud jste tedy nechtěli soukromou jachtu velikosti menšího města, měli jste smůlu.
A tak přes veškeré snahy o zmenšení palivového článku, se všechny aplikace omezily na obří transportní lodě. Při zpětném ohlédnutí to vypadalo, jako by byly pro velké kontejnerové lodě navržené.

  Palivové články se daly vyrobit jako bezúdržbové a v kombinaci s elektrickým pohonem, který dokázal fungovat tisíce hodin, bez výraznější potřeby na údržbu, se konečně otevřela cesta pro autonomní lodě. První takovou lodí byla Green Dawn. Na délku měřila 400 metrů a s výtlakem téměř 700 tisíc tun uvezla třicet tisíc standardních kontejnerů a nepotřebovala ani metr krychlový na záchodky a kajuty pro posádku. A díky elektrickým motorům a umělé inteligenci v řídící místnosti, ani tu posádku. O pohon se staraly 4 elektromotory s celkovým výkonem čtyřicet tisíc kW. A případě poruchy si loď zachovala dostatečnou manévrovatelnost i s jedním funkčním motorem.
Díky elektrickému pohonu se denně při provozu lodi ušetřilo kolem tří set tun paliva. Jako kapitán sloužil na Green Dawn počítač se dvěma sty procesory a pokročilou umělou inteligencí, navrženou speciálně pro autonomní řízení velké kontejnerové lodě. Každý řídící počítač byl sestavený včetně umělé inteligence na míru konkrétní lodi, aby se plně využila manévrovatelnost plavidla.

Velmi zjednodušeně probíhalo řízení lodi asi takto:
    kontrola palivových článků … OK
    kontrola záložních baterií … OK
    kontrola sonaru … OK
    kontrola blízkého okolí lodě … OK
    kontrola širšího okolí lodě … OK
    kontrola meteorologického radaru … OK
    stahování dat z meteorologického serveru … HOTOVO
    analýza stažených dat … HOTOVO
    optimalizace trajektorie … HOTOVO
    kontrola motoru 1 … OK
    kontrola motoru 2 … OK
    kontrola motoru 3 … OK
    kontrola motoru 4 … OK
    kontrola řídícího systému … OK
    kontrola kurzu … OK

Jen těch kroků bylo mnohem víc a prováděly se desetkrát za sekundu. Pokud došlo k odchylce od nominálních hodnot, byla umělá inteligence schopná vyřešit téměř každý technický a navigační problém. Když řídící systém narazil na neřešitelný problém, kontaktoval středisko řízení v Dallasu, kde na provoz dohlížel lidský operátor. V případě potřeby mohl operátor odstavit řídící systém a převzít kontrolu nad lodí. Pokud došlo k poruše, nebo mimořádné události, mohl tak v dovést loď pomocí dálkového řízení až do cílového přístavu. Green Dawn fungoval už přes dva roky a podobný zásah ještě potřeba nebyl. Umělá inteligence fungovala bezchybně a zatím se nestalo, že by chtěla zničit lidstvo.

  Teď ale zpět k lodi na rozbouřeném moři. Green Dawn plula přes Tichý oceán ze Šanghaje do San Francisca. Byla plně naložená a pokračovala přesně podle naplánované trasy.

V 6 hodin ráno centrálního času zaznamenal řídící systém toto:
    kontrola palivových článků … OK
    kontrola záložních baterií…OK
    kontrola sonaru …. OK
    kontrola blízkého okolí lodě … OK
    kontrola širšího okolí lodě … OK
    kontrola meteorologického radaru …. VAROVÁNÍ
    stahování dat z meteorologického serveru …. HOTOVO
    analýza stažených dat … HOTOVO
    nalezena překážka, hledání objízdné trasy … NEÚSPĚŠNÉ
    nalezena překážka, hledání objízdné trasy … NEÚSPĚŠNÉ
    požadavek na ruční zásah … ODESLÁNO

Umělá inteligence narazila na plánované trase na varování před hurikánem. Protože nebylo možné úspěšně naplánovat objízdnou trasu, pokračovala loď po původním kurzu a kontaktovala řídící centrum pro další instrukce.
  V Dallasu, v malé kanceláři na rohu Elm Street a Griffin Street se nacházela operační místnost společnosti Green Dawn Overseas Transportations pro obsluhu a dohled firemních lodí. Z této kanceláře se monitoroval provoz všech osmi autonomních lodí společnosti a zároveň fungovala jako dispečink pro ostatní lodě, řízené lidskou posádkou.
V prostoru 200 metrů čtverečních se nacházelo 15 pracovních míst, obsazeny však byly jen tři. Největší zeď kanceláře pokrýval obří LED monitor, schopný zobrazovat obraz z až 16 různých zdrojů. Ale v tento okamžik zobrazoval pouze mapu s polohou a telemetrickými informacemi lodi Green Dawn.

  Na mapě byl jasně zřetelný středně veliký hurikán, který se formoval asi 200 kilometrů před lodí, přímo na plánované lodní trase. Na obrazovce bylo znázorněno také několik předpokládaných tras hurikánu pro příštích dvanáct hodin.
Ostatní lodě flotily byly zrovna v přístavu, nebo v jiných částech planety, tak se všichni operátoři věnovali Green Dawn. Po nezbytné dávce nadávek, telefonátů na meteorologickou službu s žádostí o co nejpřesnější odhad dalšího pohybu a velikosti hurikánu, bylo rozhodnuto, že loď bude odkloněna.
Měla směřovat severovýchodně, na druhou stranu předpokládaného pohybu hurikánu. To mělo dát lodi dostatečný odstup pro bezpečné minutí hurikánu.

  Operátoři nezávisle zkontrolovali připravená data, vložili je do simulačního počítače, který ověřil správnost zadaných pokynů a když bylo vše v pořádku, odeslali balík s instrukcemi do řídícího počítače autonomní lodi. Po několika otravně dlouhých minutách dorazila z Green Dawn odpověď. Řídící systém nová data akceptoval a aktualizoval svůj kurz. Trojice operátorů ještě několik dalších minut sledovala obří obrazovku s aktualizovanou naplánovanou trajektorií lodi a když vše vypadalo v pořádku, opět se vrátili k rozehrané partii pokeru. Podobných incidentů řešili v průměru několik desítek za týden, takže karty byly zajímavější.

Další kapitola