Kapitola 5
Někde v Tichém oceánu
Řídící systém lodi Green Dawn přijal
datový balík s aktualizací kurzu. Počítač rozbalil přijatá data, ověřil digitální
podpisy, jestli se jedná o oprávněné instrukce a pokračoval v práci. Z přijatých
dat vytvořil sekvenci příkazů pro ovládání motorů a kormidla a spustil nový
plán. Každý překonaný metr konzultoval s hodnotami z navigačního
systému.
Lidský kapitán by se pozastavil nad tím, že když jede posledních několik
dní na východ, neměla by mu navigace tvrdit, že se pohybuje na severozápad.
Počítač ale pracuje jinak. Nesrovnalost mezi očekávaným a zjištěným kurzem
zapsal do deníku. Pak provedl kontrolu přijímačů navigačního systému Galileo, a
protože nenašel žádnou chybu, začal upravovat nastavení otáček lodních šroubů a
polohy kormidla tak, aby opravil zjištěnou chybu kurzu.
A tak se Green Dawn vydala přímo do cesty hurikánu, kterému se měla
vyhnout.
Všude jinde na západní polokouli
Lidé začali bloudit. Telefony a
navigace v autech tvrdily, že jsou někde úplně jinde, než ve skutečnosti byly.
Alespoň ty, které používaly systém Galileo. Zpočátku byl rozdíl malý, ale
postupem času se zvětšoval a někteří uživatelé s překvapením zjistili, že se
nacházejí v jiné zemi, než čekali.
Nakonec lidská inteligence zvítězila (i když to bylo těsně) a lidé
pochopili, že lokalizační služba Galileo je lehce vedle a přestali ji používat.
Ti, kteří to nepochopili, skončili nejčastěji v jednosměrkách nebo v poli.
Někteří jedinci, bezmezně spoléhající na techniku, dokonce v jezeře a
v několika případech v cizích ložnicích. Ale to je zase jiný příběh.
Několik hodin trvalo, než záložní řídící středisko odhalilo problém a co jej způsobovalo. Náprava už ale nebyla tak jednoduchá, a tak trvalo dalších osm hodin, než programátoři vytvořili opravný balík a připravili ho na odeslání. Nahrát ho na satelity, přes tajný kanál, jinak řečeno zadní dvířka, který nebyl kompromitován hackery, už byla otázka okamžiku.
Mezitím byli lidé přes sociální sítě a
zpravodajské služby informováni, aby nepoužívali kompromitovanou navigační
službu Galileo. Na krátký okamžik dokonce padlo podezření na německou operační
centrálu, protože po celou dobu incidentu byla neodstupná a neodpovídala na
zprávy. A podle záznamů v komunikační síti se virus dostal do satelitů
právě z tohoto místa. Při pokusu o vzdálené ovládnutí operační centrály ale
operátoři zjistili, že už je někdo předběhl a celé nedorozumění se vysvětlilo.
Přivolaná
policejní hlídka osvobodila uvězněné operátory. I
když moc pozdě na to, aby nějak pomohli s řešením. A to i přes to, že byli
první, kdo problém odhalil.
Svět byl zachráněn.
Na jednoho klienta se ale
zapomnělo.
V důležitých aplikacích je zvykem kritické systémy duplikovaly pro
případ poruchy. Pokud možno i za použití více nezávislých řešení. Každá taková duplikace
však přidává na složitosti a zvyšuje konečnou cenu. A o tu jde především.
Takže když se před pěti lety stavěla loď Green Dawn, nepoužila se pro
navigaci kombinace GPS a služby Galileo, ale pouze jeden systém. Na loď se
namontovaly čtyři různé přijímače, pro případ, že by některý přestal fungovat,
nebo poskytoval chybná data. V době útoku na službu Galileo všechny přijímače
dodávaly stejná data a nebylo tak možné odhalit, že je něco špatně. A tak se
největší robotická loď na světě začala rapidně odklánět od zadaného kurzu,
téměř přesně na druhou stranu, než kam ji nasměrovali operátoři v Dallasu.
Místo aby se mu vyhnula, směřovala loď přímo do středu neustále rostoucího hurikánu.